woensdag 25 maart 2015

Thinking Out Loud - Dashboard van Zadkine

Marcel van Oorschot van Zadkine vertelt over zijn ervaringen met Power BI van Microsoft.

Hij introduceert eerst hoe ze hun strategische doelen verbinden met de processen en meetbare resultaten. Dit leidt tot 'scorecards', 'exception-reports' en prestatie-indicatoren. Deze komen weer terug in de managementcontracten. Hun visie is echter ook dat teams en individuen zelf deze dashboards kunnen gebruiken om hun werk te verbeteren. Dit kent enkele voordelen:

  • Teams hebben hun eigen processen in beeld.
  • Doordat de dashboards onderling in te zien zijn, ontstaat een (prettige) competitiesfeer.
  • Indirect helpt het ook de registratie te verbeteren, omdat bepaalde fouten direct zichtbaar worden. Dat vergt wel 'doorverwijzen': aangezien je niet het dashboard aanpast als boodschapper, maar het systeem waar de originele data in geregistreerd wordt.
Technisch gezien worden deze score-cards ontsloten binnen een SharePoint teamsite. De onderliggende data worden vaak dagelijks ververst, soms zelfs elk kwartier.

Als ik mijn eigen ervaring bij dit soort trajecten mag toevoegen, de reactie op dashboards volgt meestal het volgende patroon:
  1. Dat dashboard klopt niet! Men heeft geen aansluiting of gevoel bij wat er staat. Dan ga je toelichten wat er staat door de definities uit te leggen.
  2. De definities kloppen niet! Men trekt zich de negatieve uitslag van een indicator aan, maar praat nog in termen van 'schuld'. Een andere definitie laat de indicator positief uitslaan, hoopt men.
  3. Mijn proces klopt niet! Laat ik gaan verbeteren.
Vervolgens vroeg Marcel onze input op de vraag: "Is er een indicator die de slagingskans van de student voorspelt?" Dit leidde overigens gelijk tot tegenvragen van ethische aard, aangezien het ook selectie aan de poort kan bevorderen en je dus studenten vroegtijdig afserveert. Voorbeelden die voorbijkwamen:
  • Reistijd tot BPV plaats.
  • Vooropleiding van de student.
  • Kenmerken van ouders, zoals opleidingsniveau.
  • Kenmerken zoals dyscalculie, dyslexie, pdd-nos, asperger, etc.
  • Kwaliteit van het intake-gesprek.
  • Verzuim en resultaten tijdens de opleiding.
  • De kernmerken van je docententeam. Wellicht zijn je docenten niet passend voor een specifieke doelgroep.
In de sessie morgen gaan ze proberen dit concreet te bouwen en vooral de vraag te beantwoorden "Wat doe je als je dit eenmaal weet?". Hé, cliffhanger ... had dat graag vandaag gezien. ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen