donderdag 26 maart 2015

Strategisch omgevingsmanagement met een Harvard aanpak

Marc Wesselink geeft een keynote op uitnodiging van HPBO waarin hij de nadruk legt op samenwerking. In het MBO gaat het dan specifiek om scholen en bedrijven. Hij schetst een herkenbaar beeld waarin samenwerking eerst in een project enthousiast start, maar erna langzaam wegebt. Dat kan natuurlijk anders volgens hem.
  • Co-makership: ga minimaal voor een 8,5. Als je dat niet in drie zinnen kunt uitleggen, dan weet je zeker dat het niet lang standhoudt.
  • Benoem je eigen belang en blijf deze ook zoeken.
  • Zoek het gemeenschappelijk belang: door waarde te creëeren en deze te verdelen. 
  • Erken de verschillen. Deze liggen in de cultuur, bijvoorbeeld door snel resultaten te willen zien.
  • Is er een plan B? Heeft de ander een alternatief?
Vervolgens noemt Marc de bouwstenen van professioneel belangenmanagement:
  • Werk vanuit een visie: wees zeker van je overtuiging en je interesse. 
  • Werk met een herhaalbare aanpak. Een voorbeeld hiervan is het SOM model.
  • Verbeter de vaardigheden die nodig zijn om een relatie te onderhouden.
  • Veranker de samenwerking in de organisatie.
Marc tipt de essenties van de Mutual Gains aanpak. Hierin verhelder je de standpunten, belangen,
waarden en normen. Vervolgens zoek je de overlap in belangen.


Het spel is nu om dit concreet te maken als je (moet of wilt) samenwerken met een andere partij. Gedurende het opbouwen van je relatie, waarbij je de nadruk legt op de belangen en niet op de standpunten, bouw je vertrouwen op. Hoe snel dit gaat hangt af van de vier kernen van geloofwaardigheid. Vertrouw je iemand vanwege zijn:

  • Integriteit
  • Intenties
  • Capaciteiten
  • Resultaten

Marc is een spreker die makkelijk boeit en hij maakt zaken concreet door praktische voorbeelden, op een humoristische manier. Nog twee kreten:

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen