woensdag 25 maart 2015

De denkende doener (de denkende doener x de docent = vakmanschap in het kwadraat)

Tanja Jadnanansing van de PvdA en woordvoerder in de tweede kamer voor het mbo vertelt over haar ervaringen met studenten uit het MBO.
Ze heeft zich verbaasd over de energie en inzet die er is bij jongeren in het MBO. Ze heeft vele gesprekken gevoerd met jongeren in het mbo. Zo ontstond de term 'de denkende doener', studenten in het MBO willen niet alleen gezien worden als een student met gouden handjes. Ze voelen zich door deze term ondergewaardeerd. Studenten geven in gesprekken nadrukkelijk aan dat een goede vakman/vrouw ook nadenkt! Ze voelen zich dus: een denkende doener. Het voorbeeld voor Tanja is Salim. Een jongen die nergens zin in had, maar door zijn vader werd gestimuleerd een opleiding te gaan volgen. Salim werd fietsenmaker en heeft nu een eigen winkel in Amsterdam Zuid (want daar zit nog geld volgens hem).

In dit filmpje vertelt hij zijn verhaal. Hij maakt een fiets voor Tanja, waarmee ze de stad in kan om gesprekken met jongeren te houden, zodat ze goed geïnformeerd blijft over wat er speelt bij onze doelgroep.


Marjolein Held, docente bij het Koning Willem 1 College en voorzitter van de bvMBO, vult het verhaal aan met haar ideeën over vakmanschap, in de klas. Zij geeft aan dat je als docent je kansen moet pakken. Niet afwachten tot anderen (de politiek?) voor je gaan bepalen hoe het moet, maar zelf het initiatief nemen. Ze geeft als voorbeeld de 'energiemeter' die haar team heeft gedaan het afgelopen jaar. Ze dachten dat ze goed functioneerden en hard werkten, maar de energiemeter gaf aan dat er wel veel hard gewerkt werd, maar dat dit niet altijd effectief was. Haar advies: neem zelf de regie, kijk wat je beter kunt doen, meer samenwerken, niet altijd alles zelf willen doen. Maar ook: wees trots op je vak! een bakker is trots op het brood dat hij bakt, waarom zijn wij (docenten) zo weinig trots op het vakmanschap dat we bezitten? Neem de regie en ben trots op je vak!

Daarna ontspon zich een discussie met de zaal die vele kanten op ging en waarin het vakmanschap van de docent werd belicht. Vooral de relatie met de praktijk (docenten meer de praktijk in) kwam uitgebreid aan bod.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen